درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-10  |  2024-04-29  |  بروز شده در: 1403/02/10 - 13:38:1 FA | AR | PS | EN
سخنگوی طالبان در جواب به مسکو؛ حکومت شان را فراگیر خواند            سازمان صحی جهان از رائه خدمات برای 900 هزار نفر طی یکماه خبر داد            تطبیق 14 پروژه در افغانستان توسط بانک توسعه اسلامی            تشدید تلاش ها برای آتش‌بس در جنگ غزه            تاکید سفارت امریکا برای افغانستان بر آزادی مطبوعات             ادعای حمایت از زنان در کشورهای اسلامی و ضرب‌وشتم زنان در امریکا            باز شدن شاهراه تخار- بدخشان به روی ترافیک             آمادگی یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری بالای منابع معدنی افغانستان            موضوع فن‌آوری(FSD) پای ایلان ماسک را به چین کشاند            امضا تفاهمنامه‌های همکاری میان وزارت امور مهاجرین و موسسات کمک کننده            امریکا توان شکست روسیه را ندارد             بازی کشورهای‌ عربی میان تهران و تل‌ابیب            زلنسکی یکبار دیگر خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد             برگزاری نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان            ادامه پیروزی های منچسترسیتی مقابل حریفان لیگ برتری            






تاریخ نشر: 1403/01/22 - 12:43:0
تعداد بازدید: 349
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟
آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟

اعمال محدودیت‌های جدید در مورد صادرات کالا از ترکیه به سوی سرزمین‌های اشغالی، مقامات صهیونیستی را خشمگین کرد.

به گزارش انصار، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ادامه دارد و پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی حملات، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. حالا ترکیه نیز 6 ماه پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی، ناچار شده بالاخره در برابر اسراییل موضع بگیرد.

با آن که تصمیم جدید دولت اردوغان قاطعانه و جدی نیست، اما تا همین جای کار، تبعاتی داشته و اعمال محدودیت‌های جدید در مورد صادرات کالا از ترکیه به سوی سرزمین‌های اشغالی، مقامات صهیونیستی را خشمگین کرد.

عمر پولاد وزیر بازرگانی ترکیه که همواره تجارت با این رژیم را انکار می‌کرد، از این موضوع خبر داد که دولت انقره تصمیم گرفته، تعدادی از اقلام صادراتی به اسراییل را محدود کند.

پولاد به این اشاره کرد که 54 قلم از کالاهای حساس و مهم، از این به بعد به اسراییل صادر نمی‌شوند و تا زمانی که آتش بس اعلام نشود، این وضعیت ادامه خواهد یافت!

اتخاذ این تصمیم سست و کم اثر در حالی است که گروه مستقل و غیرحزبی موسوم به «هزار جوان برای فلسطین» در استانبول، خواستار توقف تجارت با رژیم صهیونیستی شده بود اما پولیس این جوانان معترض را مورد ضرب و شتم قرار داد.

اندکی بیش از 6 ماه از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری سپری شده و در این مدت، بیش از 34 هزار فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند که بسیاری از آنان، زن و کودک هستند. اما در تمام این مدت، اعزام کشتی‌های باری از ترکیه به سرزمین‌های اشغالی، حتی به مدت یک هفته متوقف نشده و در این مدت، بیش از 5 میلیارد دالر کالا، به اسراییل رسیده است.

از نخستین هفته‌های جنگ، اعتراضات جدی سیاستمداران ترکیه به این رویکرد غلط دولت اردوغان آغاز شد. اما تیم اردوغان، وقعی به انتقادات ننهاد و به کار خود ادامه داد.

سخنان هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه درباره دلایل محدودسازی صادرات کالا به اسراییل، ابعاد دیگری از رویکرد عملگرا و منفعت طلبانه انقره در قبال فلسطین را نمایان کرد.

هاکان فیدان درباره دلیل اتخاذ تصمیم مزبور درباره عدم صادرات 54 قلم کالا به اسراییل، اعلام کرد که این تصمیم دولت اردوغان، پاسخی به بی‌اعتنایی اسراییل به پیشنهاد ترکیه بوده است!

به عبارتی روشن، تصمیم انقره، نه یک «کنش» ارادی و مستقل، بلکه یک «واکنش» انفعالی و دیرهنگام است. ماجرا از این قرار است که هاکان فیدان، از طریق مقامات اردن، به اسراییلی‌ها پیشنهاد کرده که اجازه دهند هواپیمای ترابری غول پیکر ارتش ترکیه، چند محموله دارویی و غذایی را به غزه ببرد. اما اسراییل، قاطعانه پیشنهاد ترکیه را رد کرد. هاکان فیدان نیز آشکارا اعلام کرده که اتخاذ تصمیم جدید ترکیه واکنشی بوده به بی‌اعتنایی مقامات صهیونیستی.

احمد داود اوغلو رهبر حزب سعادت، در واکنش به تصمیم جدید انقره درباره اسراییل، اعلام کرده که چنین تصمیمی حاکی از انفعال است و آن چه باید انجام شود، قطع کامل ارتباط تجاری با رژیم صهیونیستی است و نه محدود کردن ارسال کالا.

تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت نیز، با تشر و کنایه اعلام کرده که محدود کردن اقلام صادراتی بی معنی است و لازم است که ترکیه به طور کامل، اسراییل را تحریم کند.

او قبلاً اعلام کرده بود که استاد او مرحوم نجم الدین اربکان، هیچگاه اسراییل را به عنوان یک کشور و دولت به رسمیت نشناخته و همواره از لفظ رژیم صهیونیستی استفاده کرده و لازم است که ترکیه نیز در تبعیت از آن آرمان ها، در کنار فلسطینیان باشد.

با آن که ترکیه به موضوع تجارت با اسراییل، نگرشی منفعلانه و منفعتگرایانه دارد، اما همین تصمیم محدود نیز، به شدت مقامات رژیم صهیونیستی را به خشم آورده است.

یسراییل کاتس، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، علاوه بر عتاب و خطاب، ترکیه را به این تهدید کرده که در پاسخ به چنین رفتاری، اسراییل نه تنها به سرمایه گذاری در ترکیه پایان می دهد، بلکه از امریکا و کشورهای دیگر نیز می خواهد از ابزارهای خود استفاده کنند. این مقام اسراییلی ادعا کرده که اردوغان با این تصمیم، منافع اقتصادی ترکیه را فدای حماس کرده است.

سخنان مقامات صهیونیستی نشان دهنده این است که آنان نقطه ضعف اساسی دولت اردوغان را دریافته اند و می دانند که با اعلام تهدید اقتصادی علیه ترکیه، به ویژه در شرایطی که اقتصاد در این کشور با تورم بی سابقه و بحران عمیق روبرو شده، سران حزب حاکم را نگران می کند.

در چند ماه گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، همواره ترجیح داده علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صحبت کند و نه علیه خود رژیم! انتخاب این سیاست زیرکانه، با این هدف صورت گرفته که ترکیه می‌داند در هر حال، نتانیاهو نه تنها رفتنی است، بلکه به احتمال قوی علاوه بر اتهام فساد مالی، به خاطر بی‌کفایتی امنیتی نیز محاکمه خواهد شد.

در نتیجه لازم نیست علیه اسراییل صحبت شود. بلکه با اتخاذ مواضع سفت و سخت علیه نتانیاهو، نه تنها می‌توان مصرف داخلی را فراهم کرد، بلکه در منطقه نیز، می‌توان در صف حامیان فلسطین قرار گرفت.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، در دورانی که ریاست سرویس اطلاعاتی میت ترکیه را در اختیار داشت، به مدت یک سال و نیم، بر روند عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی کار کرد و آن را به فرجام رساند. حالا که او در راس دستگاه دیپلوماسی قرار گرفته، امکان قطع شدن مجدد روابط ترکیه و رژیم بسیار پایین و دور از ذهن است. 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/31033






*
*

*



نیز بخوانید

ادعای حمایت از زنان در کشورهای اسلامی و ضرب‌وشتم زنان در امریکا


بازی کشورهای‌ عربی میان تهران و تل‌ابیب


جزئیات توافق امریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌ابیب چیست؟


آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

کنعانی از ورود ۱۱۲ میلیون مترمکعب آب از «سد کمال‌خان» به ایران خبر داد

سخنگوی طالبان در جواب به مسکو؛ حکومت شان را فراگیر خواند

سازمان صحی جهان از رائه خدمات برای 900 هزار نفر طی یکماه خبر داد

تطبیق 14 پروژه در افغانستان توسط بانک توسعه اسلامی

تشدید تلاش ها برای آتش‌بس در جنگ غزه

تاکید سفارت امریکا برای افغانستان بر آزادی مطبوعات

ادعای حمایت از زنان در کشورهای اسلامی و ضرب‌وشتم زنان در امریکا

باز شدن شاهراه تخار- بدخشان به روی ترافیک

آمادگی یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری بالای منابع معدنی افغانستان

موضوع فن‌آوری(FSD) پای ایلان ماسک را به چین کشاند

امضا تفاهمنامه‌های همکاری میان وزارت امور مهاجرین و موسسات کمک کننده

امریکا توان شکست روسیه را ندارد

بازی کشورهای‌ عربی میان تهران و تل‌ابیب

زلنسکی یکبار دیگر خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو شد

برگزاری نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان

ادامه پیروزی های منچسترسیتی مقابل حریفان لیگ برتری

تشکیل حکومت فراگیر؛ شرط روسیه برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان

هشدار از احتمال برف و باران در 17 ولایت افغانستان

گردهمایی اعتراضی پاکستانی ها به حمایت از عدم اخراج اجباری مهاجرین افغان

کمپاین ملی تطبیق واکسین ضد فلج اطفال فردا آغاز می شود

افزایش علاقمندی چینی ها برای استخراج معادن افغانستان

صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال

گفتگوی وزیر خارجه ترکیه در مورد جنگ غزه با مقامات عربستان

کانادا روند ارسال کمک ها را از سر میگیرد

جزئیات توافق امریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌ابیب چیست؟


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.